Vi lämnar kusten

Vi känner att vi börjar kunna den östra medelhavskusten och redo att upptäcka något nytt. Salou lämnades och resan fortsatte söderut. Något som vi noterad längs med motorvägen var de vackra blommorna i mittgrenen.

Vid Valencia avvek vi från motorväg A-7, kallad ”Autovia del Mediterráneo” (Medelhavsmotorvägen), och siktade mot Murcia. Ganska snart var vi ute på landsbygden och det kändes som vi var i Mexiko (tänk ett avsnitt av Zorro från nittiotalet, eller i alla fall den mexikanska staden i High Chaparral).

AI hade föreslagit ett stopp längs vägen, santuario de la virgen de la esperanza (Jungfrun av hoppets helgedom) och vi valde att pausa där. Ett häftigt ställe, där man skapat ett kapell inne i berg och klippor.

Bredvid kapellet går floden Segura. Det var varmt, runt 38 grader, så vi hade ett behov att svalka oss.

Sedan körde vi vidare mot vårt dagsmål. Det var lite oklart vilket camping vi bokade häromdagen. Vi trodde vi bokade Camping La Puerta, men det var Camping Sierra Espuña vid bergsbyn El Berro. Det visade sig vara ett bra val. Den ligger i bergen på 650 meters höjd, vilket ger viss svalka. Campingen ligger som en terrass på berget och gar en fin pool.

En ”komma-fram-dricka” i campingens bar

Campingen är full av katter, vilket barnen älskar. Det finns också en fotbollsplan.

Slutligen en enkel hemlagad middag och fotboll på datorn.